dijous, 26 d’abril del 2012

Reflexió sobre les pràctiques

Fa més de dos mesos que estic fent pràctiques i he de dir que les coses han anat canviant a poc a poc. També he de dir que aquest canvi ha estat cap a millor. Les primeres setmanes van ser, sobretot, d'adaptació, amb les típiques pors de les quals ja he parlat, però que mica en mica han anat desapareixent. És normal, crec, sentir-se una mica perdut al principi, sobretot si es tracta d'una cosa que no has fet mai. Però a poc a poc et vas incorporant a la vida de l'aula, els infants et van coneixent millor i tu a ells, et vas adaptant al ritme, vas aprenent moltes coses i vas millorant amb el que fas. Pens que estar dins una aula d'1 a 2 anys no és el mateix que estar dins una de 2 a 3 anys, ja que els primers infant encara no parlen gaire, però és molt gratificant que entre les poques paraules que saben dir sigui el teu nom. En el meu cas, crec que he tingut sort d'entendre'm bé amb la tutora de l'aula, de la qual puc dir que he après moltes coses. Crec que les pràctiques són un experiència enriquidora, en la qual arribes a aprendre moltes coses que no et poden ensenyar dins les parets de la universitat.

dijous, 19 d’abril del 2012

Una bona pràctica de l'escoleta.


Agendes: ens comunicam”

De forma diària, família i tutora es mantenen comunicats a través de les agendes. La tutora de l'aula descriu el que han fet els infants durant la jornada a l'escoleta. Les famílies escriuen alguna cosa que l'infant ha fet fora de l'aula.
L'agenda consta de diverses parts: “a casa”, on els pares hi poden escriure el que vulguin sobre el que els seus infants han fet a casa, “a l'escoleta” que és omplerta per la tutora, “he dormit” on els pares poden escriure com han passat la nit els seus infants, ja que això pot influir al benestar de l'infant durant la seva estada a l'escoleta, “he berenat” on s'informa als pares si han menjat bé o no els nins/es i una de “deposicions”.
La tutora normalment llegeix al matí de prest les agendes, per si hi ha alguna cosa que cal saber d'algun infant. En moltes ocasions es parla entre tots del que han fet, per si ells volen fer alguna aportació.
Com que els infants encara són petits no poden comunicar bé del tot el que han fet tant a l'escoleta com a fora d'ella.
Tots els infants de l'escoleta, de 0 a 3 anys, tenen la seva pròpia agenda. La tutora de l'aula hi sol escriure a final de la jornada per poder explicar com ha anat el dia.
Aquest tipus de pràctica té com a objectiu tenir una constant relació entre la mestra i les famílies, donar constància de les coses importants que passen a la vida dels infants quan no estan dins l'escoleta, comunicar als pares del que fan els seus fills/es dins les aules, informar als pares de les novetats (programació, canvis...) o demanar-lis material en cas de que sigui necessari.
Aquesta pràctica permet treballar fonamentalment la comunicació i la relació constant amb les famílies. A més, quan es parla amb els infants sobre el que han escrit els seus pares a les agendes, es treballa també a nivell socioemocional, deixant que ells expressin les emocions que senten al recordar el que han fet. També es pot dir que aquest fet afavoreix el desenvolupament cognitiu ja incita als infants a fer memòria dels fet passats.
El centre està bastant satisfet d'aquesta pràctica, ja que incloure i involucrar a les famílies a l'educació de l'infant és clau pel seu desenvolupament. A més, totes les educadores del centre donen força importància a realitzar aquesta tasca.