dimarts, 12 de juny del 2012

Què ha de passar per que una mestra aprengui? I per que jo aprengui?

És interessant fer-se aquesta pregunta. Per que una persona aprengui crec que, primer de tot, n'ha de tenir ganes. Crec que es pot estudiar molt, però si és una cosa que no et motiva, aquest aprenentatge que ha aconseguit es perdrà amb el temps.
Primer de tot, una mestra s'ha de formar de forma teòrica per tal de tenir una base, però crec que, sobretot, les coses s'aprenen quan es fan. Per això te tant de sentit la frase: "si m'ho dius, me'n oblido; si m'ho ensenyes, tinc por a oblidar-ho; si ho faig, ho aprenc". Aquesta és una frase molt utilitzada en el món de l'educació i crec que té molt de sentit. Les coses, majoritàriament s'aprenen amb la pràctica, fent-ho, equivocant-se, pensant en què t'has equivocat, per què i què es pot fer per millorar. Penso que la majoria de nosaltres hem après molt amb aquestes pràctiques. Segurament la moltes pensen com jo quan dic que les coses a l'escoleta van millorar molt des de la primera setmana a la darrera. A més, si una persona ho fa de gust i amb ganes, segurament que aprèn més. En aquest procés, el fet de reflexionar sobre el que es fa, ajuda molt a millorar i a aprendre.

dijous, 31 de maig del 2012

Reflexió del pla de millora


La idea del nostre projecte de millora ens va ser designada per les treballadores del centre. Ja des del primer dia ens van organitzar en grups de treball per dur a terme aquest projecte. Elles havien pensat en fer una espècies d'ambients, però per les seves característiques hem de parlar de racons. L'escoleta Huialfàs és molt gran, té moltes aules i espais molt amplis, però cal dir que aquests estaven una mica desaprofitats, és a dir, s'hi podia treure molt més partit. Les treballadores de l'escoleta ja tenien unes idees prèvies, però no tenien cap tipus de projecte, per tant, no havien pensat ni amb uns objectius ni amb unes necessitats específiques. A partir d'aquí vam començar nosaltres el nostre projecte. Llavors, dia a dia, hem anat realitzant la tasca necessària per dur a terme el muntatge d'aquests racons. Així hem muntat el racó de les cuines, el dels metges o metgesses, el racó de la fosca i el de les disfresses. Aquests racons estan a les quatre aules de 2 a 3 anys, ja que pensam que és en aquesta edat en que es comença a desenvolupar el joc simbòlic.
A partir d'aquest projecte hem après a valorar la importància de fer un anàlisi de necessitats i marcar-nos uns objectius previs, ja que és a partir d'aquí que, posteriorment es pot avaluar i decidir si funciona o no, per què, què és el que pot canviar i com. S'ha de dir que així com hem anat duent a terme el nostre projecte hem realitzat alguns canvis, com per exemple canviar el racó de les pepes pel racó de la fosca. D'aquesta manera també hem pogut veure el que pot funcionar millor i el que no tant.
A partir de l'exposició dels projectes de les nostres companyes me'n he adonat del que es pot arribar a millor la qualitat educativa si algú s'ho planteja. A partir d'un anàlisi previ, de l'observació i d'una mica d'imaginació i creativitat es poden realitzar una sèrie de canvis que poden convertir a l'escoleta en un espai d'una alta qualitat. Personalment, si jo estàs a una escoleta proposaria la realització d'un projecte de millora cada any. A partir dels projectes de millora de les meves també he pogut valorar l'escoleta on estic realitzant les pràctiques ja que, moltes propostes que son realitzades per les meves companyes ja es duen a terme a aquesta escoleta. Però, a part d'això també se m'han donat idees per la meva futura tasca com a educadora, ja que hi ha hagut algunes propostes de millora que m'han agradat molt. Un dels projectes que m'ha cridat especialment l'atenció ha estat el de millora dels materials de l'escoleta, més que res per la proximitat al nostre projecte. En aquest projecte es milloren el materials de molts espais comuns com es el hall o el pati. Crec que el material que han pensat (com el de els cortines amb material natural o reciclat o com el plafons sensorials dins les aules) és molt adequat i atractiu pels infants d'aquestes edats.
En definitiva, crec que la posada en comú dels projectes és una bona opció ja que ens dóna idees les quals poden ser profitoses tant pel nostre projecte com per la nostra futura tasca educativa.

dilluns, 7 de maig del 2012

Desenvolupament del pla de millora

El nostre projecte de millora consisteix en l'optimització dels espais i de recursos del centre. Amb aquest projecte pretenem a més, dur a terme la construcció de racons a les aules de 2 a 3 anys. A l'escoleta hi ha material que es podria aprofitar millor o d'una altra manera. D'aquesta manera és possible aquesta muntatge. A més, aprofitant la bona comunicació amb les famílies, també hem pensat que, el material que necessitem es podria demanar a elles.
A més de tot això, hem pensat que també es podria millorar l'estètica del centre en general, és a dir, dels espais comuns, i fer d'aquests llocs més acollidors.
S'ha de dir que aquest projecte ja s'està duent a terme en aquests moments. Des de fa poc hi ha fet el racó de cuinetes, el de metges i el de la fosca. Actualment hi ha el racó de les disfresses que està en construcció. A més, els espais comuns (passadissos, sala de psicomotricitat, menjador, hall...) han estat decorats i ambientats.
Les practicants de l'escoleta Hiualfàs estem treballant cada dia en aquest projecte juntament amb algunes de les educadores del centre.

divendres, 4 de maig del 2012

Reflexió del contracte d'aprenentatge

Revisant el meu contracte d'aprenentatge he comprovat que he assolit la majoria de coneixements que m'havia proposat. Clar està que aquests coneixements, sobretot pel que fa a les habilitats, són aspectes que encara podrien millorar més. Fent aquesta reflexió m'he sorprès i m'ha ajudat a adonar-me'n més encara de la importància d'aquestes pràctiques, ja que és en el dia a dia on més vas aprenent sobre la teva futura feina i en la que vas millorant a poc a poc.
Penso que és bastant important plantejar-te uns objectius inicials per després poder-ne fer una valoració sobre el que has après i sobre el que encara podries seguir millorant.

dijous, 26 d’abril del 2012

Reflexió sobre les pràctiques

Fa més de dos mesos que estic fent pràctiques i he de dir que les coses han anat canviant a poc a poc. També he de dir que aquest canvi ha estat cap a millor. Les primeres setmanes van ser, sobretot, d'adaptació, amb les típiques pors de les quals ja he parlat, però que mica en mica han anat desapareixent. És normal, crec, sentir-se una mica perdut al principi, sobretot si es tracta d'una cosa que no has fet mai. Però a poc a poc et vas incorporant a la vida de l'aula, els infants et van coneixent millor i tu a ells, et vas adaptant al ritme, vas aprenent moltes coses i vas millorant amb el que fas. Pens que estar dins una aula d'1 a 2 anys no és el mateix que estar dins una de 2 a 3 anys, ja que els primers infant encara no parlen gaire, però és molt gratificant que entre les poques paraules que saben dir sigui el teu nom. En el meu cas, crec que he tingut sort d'entendre'm bé amb la tutora de l'aula, de la qual puc dir que he après moltes coses. Crec que les pràctiques són un experiència enriquidora, en la qual arribes a aprendre moltes coses que no et poden ensenyar dins les parets de la universitat.

dijous, 19 d’abril del 2012

Una bona pràctica de l'escoleta.


Agendes: ens comunicam”

De forma diària, família i tutora es mantenen comunicats a través de les agendes. La tutora de l'aula descriu el que han fet els infants durant la jornada a l'escoleta. Les famílies escriuen alguna cosa que l'infant ha fet fora de l'aula.
L'agenda consta de diverses parts: “a casa”, on els pares hi poden escriure el que vulguin sobre el que els seus infants han fet a casa, “a l'escoleta” que és omplerta per la tutora, “he dormit” on els pares poden escriure com han passat la nit els seus infants, ja que això pot influir al benestar de l'infant durant la seva estada a l'escoleta, “he berenat” on s'informa als pares si han menjat bé o no els nins/es i una de “deposicions”.
La tutora normalment llegeix al matí de prest les agendes, per si hi ha alguna cosa que cal saber d'algun infant. En moltes ocasions es parla entre tots del que han fet, per si ells volen fer alguna aportació.
Com que els infants encara són petits no poden comunicar bé del tot el que han fet tant a l'escoleta com a fora d'ella.
Tots els infants de l'escoleta, de 0 a 3 anys, tenen la seva pròpia agenda. La tutora de l'aula hi sol escriure a final de la jornada per poder explicar com ha anat el dia.
Aquest tipus de pràctica té com a objectiu tenir una constant relació entre la mestra i les famílies, donar constància de les coses importants que passen a la vida dels infants quan no estan dins l'escoleta, comunicar als pares del que fan els seus fills/es dins les aules, informar als pares de les novetats (programació, canvis...) o demanar-lis material en cas de que sigui necessari.
Aquesta pràctica permet treballar fonamentalment la comunicació i la relació constant amb les famílies. A més, quan es parla amb els infants sobre el que han escrit els seus pares a les agendes, es treballa també a nivell socioemocional, deixant que ells expressin les emocions que senten al recordar el que han fet. També es pot dir que aquest fet afavoreix el desenvolupament cognitiu ja incita als infants a fer memòria dels fet passats.
El centre està bastant satisfet d'aquesta pràctica, ja que incloure i involucrar a les famílies a l'educació de l'infant és clau pel seu desenvolupament. A més, totes les educadores del centre donen força importància a realitzar aquesta tasca.

dissabte, 31 de març del 2012

Bones pràctiques 0-3


Les pràctiques que més m'han agradat han estat:

Fem un collage: M'ha semblat una bona forma d'introduir la natura dins les aules. Amb aquesta activitats els infants aprenent que en la naturalesa podem trobar diversitat d'aromes, de colors, de formes... També ens serveix per observar, manipular i descriure plantes o fruites que es troben al nostre entorn més quotidià. M'ha agradat molt perquè és una activitat en la qual els infants participen amb tots els sentits. A més, es tracta de material natural, la qual cosa afavoreix a la qualitat ambiental de l'escoleta, reemplaçant els materials estructurats o prefabricats per grans empreses. Es tracta de tenir dins l'aula o dins l'escoleta una mica de la naturalesa que ens envolta.

L'aigua: Aquesta activitat m'ha agradat molt ja que d'aquesta manera els infants van descobrint les propietats de l'aigua així com també la relació que té aquesta amb diferents elements (pedres, fulles, taps de suro...). L'aigua és un element que es troba dins la nostra vida diària i la qual feim servir moltes vegades al dia. Als infants normalment els hi crida l'atenció i els agrada molt jugar amb ella. En la meva opinió, aquesta és una forma didàctica d'oferir als infants aquest element. A més, es tracta d'una activitat que es pot realitzar independentment de l'estació de l'any, sense preocupar-nos massa de que els infants puguin mullar-se massa.