L'entrada
generalment és de les 9 a les 9:15. Quan els infants arriben
col·loquen el seu berenar i la seva agenda a la safata corresponent.
Mentre van arribant tots els infants, els nins i nines juguen de
forma lliure. Quan ja hi som tots, realitzam el “bon dia” o
ritual d'entrada. Llavors se'ls explica el que hem de fer. Normalment
se sol fer, segons el dia de la setmana: expressió musical,
expressió plàstica, manipulació, psicomotricitat o joc heurístic.
Després
els infants berenen (fruita 3 cops a la setmana, 1 dia lactis i un
altre pa amb oli). Després els hi rentam les mans i la cara.
Damunt
les 11h els infants surten al pati.
A les
11:30h solem tornar a l'aula on fan uns 10 o 15 minuts de relaxació
damunt l'estora (amb coixins i teles). Després es realitza el canvi
de bolquers i també se'ls hi renten les mans. Mentre, els altres
juguen lliurament dins l'aula. A vegades se'ls hi ofereixen joguines,
peces de construccions o contes.
Després
s'asseuen tots els infants a la taula, on se'ls hi dóna aigua i
se'ls pantina. Llavors l'educadora llegeix un conta o canta cançons
amb les titelles.
A les
12:30h és la sortida. Els familiars venen a cercar els infants,
excepte els que queden al menjador de l'escoleta.
- Què fan els infants en un dia típic?
Tot
d'una que arriben col·loquen la seva agenda i el seu berenar a la
safata corresponent. Juguen lliurament. Presten atenció quan se'ls
involucra o si passa els interessa. Manipulen, creen o realitzen
algun tipus d'activitat física. Mengen i beuen de forma autònoma.
- Qui decideix com s´ha d´ensenyar i avaluar?
L'escola
treballa teòricament per projectes, els quals estan descrits al PEC. Es realitza un informe final de cada infant. Cada mestra té la seva manera de fer, però a tota l'escoleta se
segueixen els mateixos objectius. En el meu cas, la tutora de l'aula
hem pretén treballar amb mi de manera conjunta, tal com si es
tractés de treballar com a parella educativa.
La tutora de l'aula fa una observació de cada infant, la qual anota al seu quadern.
La tutora de l'aula fa una observació de cada infant, la qual anota al seu quadern.
- Quines estructures, pràctiques o comportaments (meus o de l'escola) els ajuden?
Les
rutines diàries ajuden als infants a seguir un ordre i a
anticipar-se a les activitats que es realitzen de forma diària.
Deixar-los que facin les coses que poden fer ells tot sols ajuda a
que adquireixin autonomia; es tracta de que els infants participin
activament al seu aprenentatge. El fet d'intentar treballar amb la
tutora de l'aula cap a una mateixa línia, sense contradiure'ns i
donant-nos suport, ajuda als infants a tenir unes idees mes clares.
Oferir diferents materials ajuda a l'aprenentatge de l'infant.
- Com estan organitzades les aules, les rutines, els espais, els horaris...? Qui les organitza? Qui decideix per on començar i quan acabar? Quan sorgeix un problema o un entrebanc dins la jornada, com es soluciona?
L'aula
està organitzada en diferents zones o espais: hi ha l'estora on es
realitza el “bon dia” i on es relaxen els infants després del
pati. Hi ha zones d'amagatall. S'hi troba una taula gran on els
infants poden asseure's en cercle. Llavors hi ha el bany, amb el
canviador, els vàters i les piques adaptades a l'altura dels
infants.
Dins
l'edifici es poden trobar racons, com el de les construccions, que
està dins el menjador. També hi ha una aula destinada a la
manipulació.
Cada
aula és organitzada per la seva tutora, mentre que els diferents
canvis dins l'edifici és decidit per totes les mestres a la junta
mensual.
La
mestra és qui marca les pautes, qui diu quan és comença i quan
s'acaba. Però mentre manipulen, juguen o experimenten són els
mateixos infants qui decideixen que fer amb el que se'ls ofereix,
sempre i quan respectin als altres companys.
Quan
sorgeix algun problema que els infants poden solucionar per ells
mateixos, la mestra no hi sol intervenir. Normalment intervé per
cridar l'atenció de qualque infant que es comporta de forma
inadequada. Si un infant fa plorar a un altre, la mestra li fa veure
que li ha fet mal, i, normalment, li diu que li doni una besada per
demanar-li perdó.
- Com interactuen els infants? Col·laboren i treballen junts? Com s'ajuden a aprendre?
Els
infants solen treballar sempre junts. A vegades, quan han de fer
alguna cosa per la qual necessiten algun tipus d'ajuda, ho fan de
forma individual. A l'aula es provoquen situacions que faciliten la
cooperació. Un exemple: a l'hora de repartir els plats, a cada
infant se li demana que doni el plat que li dóna la mestra a un
company. Quan un infant té una conducta adequada o realitza
adequadament algun tipus d'acció, se'l reconeix en veu alta de tal
manera que els altres infants en puguin prendre un bon exemple.
- Com interactuen amb el mestre/a?
Quan
entren i quan se'n van han de donar una besada a la mestra. Els
infants veuen a la mestra una figura que els hi pot proporciona
seguretat quan la necessiten, ja que, cada vegada que es fan mal o
algun altre nin o nina els molesta, es dirigeixen a ella o a mi.
També solen veure la mestra com a una persona a la qual s'ha
d'escoltar i creure.
- Com s’interactua amb les famílies?
Amb
les famílies hi ha contacte diari a l'entrada i a la sortida dels
infants. A més, cada alumne/a té una agenda a la qual s'informa de
tot a les famílies: el que han fet, com han menjat... Llavors,algun divendres capvespre es realitza un taller amb els infants i les seves
famílies. A part d'això, la tutora du a terme una reunió
individual quan ho creu pertinent. A més, es també es comuniquen a
través de circulars o planells informatius.
- L’escola té previst un pla d’acollida als infants? Com és aquest pla? Existeix un pla d’acollida pels mestres?
L'escoleta
municipal segueix un pla d'acollida i adaptació dels infants. Quan
els infants s'incorporen a l'escoleta, tots els infants segueixen un
procés d'adaptació. L'horari
del període d'adaptació és el següent, sempre seguint les
indicacions de les mestres d'aula:
-
1a Setmana:
Adaptació
dels infants nouvinguts: 9.30 – 11.30h
Adaptació
dels infants antics: 8.30 – 12.30 amb possibilitat de menjador fins
les 14.00h
-
2a Setmana:
Adaptació
dels infants nouvinguts: 9.30 – 12.30
Alumnes
antics: 8.30 -14.00h amb possibilitat de descans fins les 16.30h
-
3a Setmana:
Horari
complet.
Quan
un infant no s'incorpora per setembre a l'escoleta, existeix un pla
d'incorporació tardana. Els infants poden incorporar-se la primera
setmana d'octubre,
la darrera
setmana de gener o la primera
setmana d'abril.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada