dijous, 8 de març del 2012

Una jornada a l'escoleta

Així ocorre una jornada a l'aula de les pinyes de l'escoleta Huialfàs:



L'entrada generalment és de les 9 a les 9:15. Quan els infants arriben col·loquen el seu berenar i la seva agenda a la safata corresponent. Mentre van arribant tots els infants, els nins i nines juguen de forma lliure. Quan ja hi som tots, realitzam el “bon dia” o ritual d'entrada. Llavors se'ls explica el que hem de fer. Normalment se sol fer, segons el dia de la setmana: expressió musical, expressió plàstica, manipulació, psicomotricitat o joc heurístic.
Després els infants berenen (fruita 3 cops a la setmana, 1 dia lactis i un altre pa amb oli). Després els hi rentam les mans i la cara.
Damunt les 11h els infants surten al pati.
A les 11:30h solem tornar a l'aula on fan uns 10 o 15 minuts de relaxació damunt l'estora (amb coixins i teles). Després es realitza el canvi de bolquers i també se'ls hi renten les mans. Mentre, els altres juguen lliurament dins l'aula. A vegades se'ls hi ofereixen joguines, peces de construccions o contes.
Després s'asseuen tots els infants a la taula, on se'ls hi dóna aigua i se'ls pantina. Llavors l'educadora llegeix un conta o canta cançons amb les titelles.
A les 12:30h és la sortida. Els familiars venen a cercar els infants, excepte els que queden al menjador de l'escoleta.


  1. Què fan els infants en un dia típic?
Tot d'una que arriben col·loquen la seva agenda i el seu berenar a la safata corresponent. Juguen lliurament. Presten atenció quan se'ls involucra o si passa els interessa. Manipulen, creen o realitzen algun tipus d'activitat física. Mengen i beuen de forma autònoma.
  1. Qui decideix com s´ha d´ensenyar i avaluar?
L'escola treballa teòricament per projectes, els quals estan descrits al PEC. Es realitza un informe final de cada infant. Cada mestra té la seva manera de fer, però a tota l'escoleta se segueixen els mateixos objectius. En el meu cas, la tutora de l'aula hem pretén treballar amb mi de manera conjunta, tal com si es tractés de treballar com a parella educativa.
La tutora de l'aula fa una observació de cada infant, la qual anota al seu quadern.
  1. Quines estructures, pràctiques o comportaments (meus o de l'escola) els ajuden?
Les rutines diàries ajuden als infants a seguir un ordre i a anticipar-se a les activitats que es realitzen de forma diària. Deixar-los que facin les coses que poden fer ells tot sols ajuda a que adquireixin autonomia; es tracta de que els infants participin activament al seu aprenentatge. El fet d'intentar treballar amb la tutora de l'aula cap a una mateixa línia, sense contradiure'ns i donant-nos suport, ajuda als infants a tenir unes idees mes clares. Oferir diferents materials ajuda a l'aprenentatge de l'infant.
  1. Com estan organitzades les aules, les rutines, els espais, els horaris...? Qui les organitza? Qui decideix per on començar i quan acabar? Quan sorgeix un problema o un entrebanc dins la jornada, com es soluciona?
L'aula està organitzada en diferents zones o espais: hi ha l'estora on es realitza el “bon dia” i on es relaxen els infants després del pati. Hi ha zones d'amagatall. S'hi troba una taula gran on els infants poden asseure's en cercle. Llavors hi ha el bany, amb el canviador, els vàters i les piques adaptades a l'altura dels infants.
Dins l'edifici es poden trobar racons, com el de les construccions, que està dins el menjador. També hi ha una aula destinada a la manipulació.
Cada aula és organitzada per la seva tutora, mentre que els diferents canvis dins l'edifici és decidit per totes les mestres a la junta mensual.
La mestra és qui marca les pautes, qui diu quan és comença i quan s'acaba. Però mentre manipulen, juguen o experimenten són els mateixos infants qui decideixen que fer amb el que se'ls ofereix, sempre i quan respectin als altres companys.
Quan sorgeix algun problema que els infants poden solucionar per ells mateixos, la mestra no hi sol intervenir. Normalment intervé per cridar l'atenció de qualque infant que es comporta de forma inadequada. Si un infant fa plorar a un altre, la mestra li fa veure que li ha fet mal, i, normalment, li diu que li doni una besada per demanar-li perdó.
  1. Com interactuen els infants? Col·laboren i treballen junts? Com s'ajuden a aprendre?
Els infants solen treballar sempre junts. A vegades, quan han de fer alguna cosa per la qual necessiten algun tipus d'ajuda, ho fan de forma individual. A l'aula es provoquen situacions que faciliten la cooperació. Un exemple: a l'hora de repartir els plats, a cada infant se li demana que doni el plat que li dóna la mestra a un company. Quan un infant té una conducta adequada o realitza adequadament algun tipus d'acció, se'l reconeix en veu alta de tal manera que els altres infants en puguin prendre un bon exemple.
  1. Com interactuen amb el mestre/a?
Quan entren i quan se'n van han de donar una besada a la mestra. Els infants veuen a la mestra una figura que els hi pot proporciona seguretat quan la necessiten, ja que, cada vegada que es fan mal o algun altre nin o nina els molesta, es dirigeixen a ella o a mi. També solen veure la mestra com a una persona a la qual s'ha d'escoltar i creure.
  1. Com s’interactua amb les famílies?
Amb les famílies hi ha contacte diari a l'entrada i a la sortida dels infants. A més, cada alumne/a té una agenda a la qual s'informa de tot a les famílies: el que han fet, com han menjat... Llavors,algun divendres capvespre es realitza un taller amb els infants i les seves famílies. A part d'això, la tutora du a terme una reunió individual quan ho creu pertinent. A més, es també es comuniquen a través de circulars o planells informatius.

  1. L’escola té previst un pla d’acollida als infants? Com és aquest pla? Existeix un pla d’acollida pels mestres?
L'escoleta municipal segueix un pla d'acollida i adaptació dels infants. Quan els infants s'incorporen a l'escoleta, tots els infants segueixen un procés d'adaptació. L'horari del període d'adaptació és el següent, sempre seguint les indicacions de les mestres d'aula:
- 1a Setmana:
Adaptació dels infants nouvinguts: 9.30 – 11.30h
Adaptació dels infants antics: 8.30 – 12.30 amb possibilitat de menjador fins les 14.00h
- 2a Setmana:
Adaptació dels infants nouvinguts: 9.30 – 12.30
Alumnes antics: 8.30 -14.00h amb possibilitat de descans fins les 16.30h
- 3a Setmana:
Horari complet.
Quan un infant no s'incorpora per setembre a l'escoleta, existeix un pla d'incorporació tardana. Els infants poden incorporar-se la primera setmana d'octubre, la darrera setmana de gener o la primera setmana d'abril.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada